Ο απολογισμός του φετινού καλοκαιριού είναι βαθιά αποκαρδιωτικός. Τέλη Ιουλίου και ήδη μετράμε πάνω από 900.000 στρέμματα καμένης γης, εκατό καμένα σπίτια, δέκα νεκρούς, ενώ κάθε μέρα κάνουν την εμφάνισή τους και εκατό νέα πύρινα μέτωπα. Νούμερα εξαιρετικά ακόμα και για μία χώρα που έμαθε τόσα χρόνια να ζει με τις πυρκαγιές της, να ζει άπο τις πυρκαγιές της.
Όλον αυτό τον καιρό που το θέμα των πυρκαγιών έχει αγκυροβολήσει για τα καλά στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, γυρίζει συνέχεια στο μυαλό μου η φράση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, στη συνέντευξη που είχε δώσει τον περασμένο Φεβρουάριο στο Β. Χιώτη και είχε δημοσιευτεί στο Κυριακάτικο Βήμα. «Η άποψη άπαξ δάσος εσαεί δάσος είναι τελείως εσφαλμένη και από πλευράς πραγματικότητας και από πλευράς νομικής», έλεγε ο επίτιμος πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας με αφορμή τη συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 24. «Το τι είναι δάσος θα το αποφασίσουμε εμείς. Δεν μπορούμε να κρεμαστούμε από τις αεροφωτογραφίες μιας οποιασδήποτε εποχής.» Και συνεχίζε: «Είναι παράλογο αυτό που ισχύει ότι ό,τι δεν είναι γεωργική γη είναι δασική έκταση, ακόμα και αν δεν είναι δάσος. Αυτό είναι το 49% της ελληνικής γης. Πολύ περισσότερο αφού ο χαρακτηρισμός δασική έκταση σημαίνει τεκμήριο υπέρ του Δημοσίου, άρα στέρηση της ιδιοκτησίας. Η μισή ελληνική γη είναι εκτός συναλλαγής και δεν μπορεί να αξιοποιηθεί. Αυτό δεν αντέχεται, προπαντός σήμερα που ο κυριότερος πλούτος που μας απέμεινε είναι η ελληνική γη.»
Τόσον καιρό ήθελα να πιστεύω ότι αυτό που πραγματικά δεν αντέχεται είναι οι δηλώσεις τέτοιου τύπου και μάλιστα σε μία τόσο τραγική συγκυρία όπως η φετεινή. Δεν θυμάμαι όμως κανέναν να κατέκρινε ή να σχολίασε τη θέση αυτή όταν δημοσιεύτηκε ή έστω εκ των υστέρων. Αντίθετα, όσο περισσότερο εγκλιματίζομαι στην ελληνική καλοκαιρινή πραγματικότητα, τόσο τείνω να κατανοήσω γιατί μία τέτοια δήλωση δεν προκαλεί αντιδράσεις ενώ αντίθετα μπορεί να βρει υποστηρικτές. Η ιδιοκτησία και δη η ιδιοκατοίκηση είναι υπέρτατες ελληνικές αξίες ενώ η ανοικοδόμηση στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη από ό,τι σε κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
Κάθομαι στο μπαλκόνι του εξοχικού μου σπιτιού στη Χαλκιδική και χαζεύω την απέναντι βουνοπλαγιά. Πέρσι τον Ιούλιο υπήρχε ένα πυκνό πευκοδάσος. Τον Αύγουστο μεταμορφώθηκε σε ένα φαλακρό βουνό με μαύρους κορμούς που κάπνιζαν στάχτη. Φέτος τον Ιούλιο έχει ήδη χτιστεί ένας ολόφρεσκος οικισμός από άσπρα σπίτια με καφέ πέτρα. Τα φώτα που ανάβουν στα μπαλκόνια το βράδυ μαρτυρούν ότι κάποια έχουν ήδη πουληθεί και κατοικούνται.
Πριν από λίγες μέρες βρέθηκα κατά λάθος σε μία θλιβερή παρέα τρέντυ παλίμπαιδων πενηντάρηδων αντρών και γυναικών που έκαναν τις διακοπές τους στη Χαλκιδική. Μαυρισμένοι και αέρινοι κάτω από τα λευκά πουκάμισά τους δυσανασχετούσαν με την πολυκοσμία που έπληξε φέτος τη Χαλκιδική. «Θα βουλιάξει το πόδι σε λίγο από τον κόσμο!» χαριτολογούσαν. «Με τι ασχολείστε;», ρώτησα με την άνεση που μου δίνει η κοινωνιολογική μου ιδιότητα. Είμαστε εργολάβοι, απάντησε η γυναίκα ενός ζευγαριού. Είμαστε πολλά χρόνια εδώ και έχουμε χτίσει πολλούς οικισμούς. Τώρα χτίζουμε έναν οικισμό πριν τo Παλιούρι, μετά τα καμμένα, και κάτι βίλες στη Μυκόνο. Αλλά έχουμε κολλήσει στην πολεοδομία. Ψάχνουμε κάποιον να μεσολαβήσει στον Αλογοσκούφη να δώσει στους εργαζόμενους τις αυξήσεις που ζητάνε ώστε να σταματήσει η απεργία. Αλήθεια εσύ έχεις κάποιον γνωστό;»
Ανήμπορη να αρθρώσω λόγο ξέσπασα σε δυνατά γέλια.
4 σχόλια:
Ο Αρης Σπηλιωτόπουλος δε, δήλωσε πως τις φωτιές τις βαζουν πιθανότατα τα αντάρτικα πόλεως. Καταρρέει τελείως το σκεπτικό σου
Χαριτίνη..
Δημήτρης Μακροπ.
Υ.Γ. Μα για τι μας περνάνε????
Ώστε σε λιγότερο από ένα χρόνο στη Χαλκιδική εμφανίστηκαν τα πρώτα αυθαιρετονόμιμα κτίσματα; Γρήγορα πιστόλια είστε εκεί πάνω, εδώ στην Αθήνα καθυστερούν 2-3 χρονάκια, ενδεχομένως λόγω αυξημένων ουρών στις πολεοδομίες (που φυσικά μοιράζει άδειες μετά από την κατάλληλη προσέγγιση).
Το ζήτημα όπως πολύ σωστά αναφέρεις είναι καθαρά ιδεολογικό. Στην Ελλάδα το δημόσιο συμφέρον έιναι δέσμιο του ιδιωτικού και αυτοκαταργείται όταν απειλείται το δεύτερο. Laissez-faire αλλά με σημαδεμένη τράπουλα καθώς δεν ξεκίνησαν όλοι με τις ίδιες ευκαιρίες. Γιατί άραγε κανείς πολιτικός κομματος εξουσίας δεν θέτει το ζήτημα της ιδιοκτησίας δασικών εκτασεων από την Εκκλησία της Ελλάδος με αμφιλεγόμενης εγκυρότητας τίτλους κατοχής; Η Εκκλησία πάντα πρωτοστατεί στα αιτήματα αποχαρακτηρισμού...
Στην Ελλάδα δεν τα χρειαζόμαστε τα δάση. Ιδού τι αποφάσεις βγάζει το συμβούλιο της Επικρατείας για τον μεγαλύτερο δήμο της χώρας...
Σιθωνία.
Στο βάθος της Σιθωνίας, απέναντι από τον Άθω, πολύ κοντά στις κατασκηνώσεις της Χ.Α.Ν.Θ, 10 λεπτά από το χωριό Άγιος Νικόλαος για να γίνω πιο συγκεκριμένος, (την μία και μοναδική χειρόγραφη ταμπέλα για να στρίψεις από τον επαρχιακό και να κατέβεις τον χωματόδρομο, όμως, δεν σας την λέω), υπάρχει μία παραλία 2 χιλιομέτρων με 5 (μετρημένες) ομπρέλες. 2 εξ αυτών είναι συστάδες 3 ή 4 ομπρελών καθώς συστεγάζουν ολιγάριθμες παρέες. 1 εκ των 2 είναι η δική μας. Όλα τα υπάρχοντα ολονών μένουν στην παραλία 24 ώρες το 24ωρο. Βατραχοπέδιλα, βάρκες, μικρά φουσκωτά, κανό, εξωλέμβιες μηχανές, κουπιά, τρόμπες, μαγιό, καρέκλες, ψαροντούφεκα, στρώματα, παιδικά παιχνίδια, κι άλλα τόσα. Όλοι χρησιμοποιούν τα υπάρχοντα όλων. Από μια κοινή συμφωνία ποτέ όμως διατυπωμένη.
Η παραλία άδεια παντελώς και κυριολεκτικά. Τα παιδάκια παίζουν σε μια ακτίνα 500 μέτρων δεξιά κι αριστερά. Στην άμμο με τις ώρες. Κάτω από τις τεράστιες ομπρέλλες. Από τις 12:00 ως τις 20:00... Το σπίτι στα 62 σκαλιά επάνω μετά το πλάτος του χωματόδρομου. Νερό με υδροφόρα. Πρόχειρες λάμπες του Δήμου τη νύχτα. Το δάσος τεράστιο και πυκνό μέχρι την παραλία. Άπειρες μέλισσες και σφήκες. Το πρώτο πόδι έχει καταστραφεί από τη φωτιά και τα τσιμεντόσπιτα και οι χαροκαμένες έχουν έρθει εδώ. Ηλεκτρικό ναι. Τηλέφωνο μόνο ένα.
Η Θεσσαλονίκη στις 1,5 ώρες. 2 αν πηγαίνεις αργά. Ο "Θερμαϊκός" 15 λεπτά πιο μετά.
«Ο παράδεισος, είναι εδώ.» σκέφτηκα.
Για πόσο ακόμη;
Σήμερα, 15/08/07, έσκασαν παρέες Νέων Ελλήνων καθοδηγημένες με τα κινητά. Στα 6 γύρω σπίτια υπάρχει ένας "άλλος". Αυτός τους κάλεσε. Έχει και τη μία και μοναδική ταβέρνα όλης της τεράστιας περιοχής. Μετά, έβαλαν "μουσική". Κι όλα σίγησαν.
Τη νύχτα ακούμε κουκουβάγιες (μάλλον) κι είναι και μια αλεπού που την ταίζουν εδώ. Δε φοβάται. Προχθές ένα κοπάδι δελφίνια χάραξε τα νερά δίπλα από το χέρι του γιού μου ετών 6,5 που τον είχα στο κανό βόλτα. Τόση ειρήνη έβγαζε το κολύμπι τους που ήθελα να τ' αγκαλιάσω.
«Ο παράδεισος», σκέφτηκα, «είναι εδώ...»
Γιατί πάντα στη Μακεδονία;
Συγγνώμη. Όλα τα τέλεια στη ζωή μου εδώ γύρω συμβαίνουν από την εφηβεία και μετά.
Του χρόνου ο παράδεισος θα υπάρχει;
Συγγνώμη, υπάρχουν οι "άλλοι" που έχουν βάλει στόχο όλους τους παραδείσους ή μόνο εγώ τους βλέπω επειδή επιτέλους στο μαγαζι ενός πρόσφατου φίλου στη Τριανδρία βρήκα τα γυαλιά ηλίου που εδώ και χρόνια έψαχνα; (Ω δεν έκανε κάτι το ιδιαίτερο. Κάτι που δεν μπορούσαν να κάνουν οι υπόλοιποι οπτικοί της επικράτειας. Απλά ασχολήθηκε...)
Αν υπάρχουν οι "άλλοι", αυτοί οι ίδιοι που απαγορεύουν την ηλιοθεραπεία πια, ε ας οργανωθούμε τότε!
(Τα περιστρεφόμενα πολυβόλα που χρησιμοποιούσαν στον πόλεμο του Μεξικού είναι καλά για αρχή...)
Όχι δε θα κάνω καμμία ανάλυση της προκοπής. Θέλω φωτιά για τη φωτιά.
Ας γεμίσουν οι παραδεισένιες παραλίες. Δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι οτι θα γεμίσουν με "άλλους".
--
...
Πήγαμε έτσι για βόλτα και καφέ. Δεν θα πω που. Φοβάμαι. Οι "άλλοι", εδώ μένουν.
Αντίκρυσα Mercedes με αλεξίσφαιρα τζάμια και suites με σαμπάνιες (το μπ με μπάσα προφορά) και ποτήρια κρυστάλλινα αφημένα έξω από την πόρτα do not disturb σε δημόσια θέα.
Βαλκανικά νούμερα κυκλοφορίας ολούθε.
Στο αναμεταξύ εγώ ο φτωχός την αγαπώ τη Ρωσία. Μεγάλη χώρα με ανεξάντλητη παράδοση.
Φαντάστηκα τη μυρωδιά της σαμπάνιας ανακατωμένη με την ιδρωμένη παντόφλα που όμως οδηγεί στο σεξ χωρίς πόνο. Κι αμέσως μετά ήθελα να διαβάσω Thommas Harris.
Οι "άλλοι", εδώ μένουν.
Αλλά γιατί δε μένουν εδώ αντί να εξαπλώνονται;
Κι όμως, :-), εγώ προσωπικά ελπίζω.
Η άποψη "άπαξ Μητσοτάκης, εσαεί βρυκόλακας", είναι όμως τελείως ορθή.
Δημοσίευση σχολίου